F11 Tornados vauhdissa koronasta huolimatta
Julkaistu: 23.12.2020 18.00

F11 Tornados vauhdissa koronasta huolimatta

Oilers F11 Tornadosin kausi 2020–2021 alkoi tiheällä turnauskiertueella, minkä ansiosta ehdimme pelata hyvän määrän pelejä ennen kuin marraskuun lopussa korona keskeytti taas sarjat. Harjoitukset kuitenkin jatkuivat aina jouluaaton aattoon saakka – ulkona.

Heinäkuussa oli myös aikaa lomailla, kun harjoitukset pyörivät vapaaehtoispohjalta. Kuun loppupuolella Salibandyliiton yhden naisen mediatiimi Vilma Pekkala vieraili harjoituksissamme; vierailusta tehdyn jutun ja videon voi katsoa täältä. Elokuussa käynnistimme uuden kauden ja pelasimme heti ensimmäiset harjoitusottelut Northern Starsia ja VSS:ää vastaan. Keväältä siirretty Oilers Junior Games oli turnauksista ensimmäinen, ja heti sen jälkeen Black-peliryhmä vieraili Tampereella Classicin järjestämässä "Veli-Matti Luukko Openissa", missä ottelimme isäntien lisäksi FBC Turkua ja Kooveeta vastaan. White-peliryhmä käväisi syyskuussa reissun päällä Janakkalassa sekä kotoisassa Puffet Cupissa hakemassa pelituntumaa. Vielä ennen sarjojen alkua oli vuorossa Oilersin oma kick off -tapahtuma, missä kummipelaajamme Matias Veikkola kertoi vinkit suoraan huipulta ja motivoi pojat hyvään iskuun sarjapelejä varten!

Iivo ja Joonas mediamyllyn pyörteissä. (Kuva: Liisa Palomäki)

Sarjapelit alkoivatkin yli seitsemän kuukauden tauon jälkeen rytinällä lokakuussa, kun Flamesin ja Stormin kanssa yhteistyössä muodostettu Flormados pääsi irti E2-sarjassa. Vuotta vanhemmissa pelimuotona on jo 5 vastaan 5 ja peliaikana 3 x 15 minuuttia, joten isolla kentällä riittää hulinaa ja kovia vastuksia. F1-ikäluokassa Tornados taistelee viime kauden tapaan sekä kilpasarjassa että ylemmässä haastajasarjassa, jotta jokaiselle pojalle löytyisi aina sen hetken kehitystä parhaiten palvelevia otteluita. Olemme myös saaneet uusia Tornadoja, kun Kuopion SB Welhoissa salibandyuransa aloittanut Aatu ja helsinkiläisestä SC Hawksista saapunut Leo liittyivät syksyn aikana iloiseen joukkoomme. Tervetuloa!

Koko kauden kattavaksi teemaksi muodostui kesän ideariihessä termi AKUSOI, eli aktiivisuus, uskallus ja oivallus. Kannustamme näillä sanoilla poikia pysymään kentällä liikkeessä, olemaan rohkeita pallon kanssa ja hoksaamaan itse eri vaihtoehtoja pelin eri tilanteissa. Valmentajien toimintaa puolestaan ohjaa kapellimestarimaestro Jorma Panulan motto "Auta, älä häiritse!" Kuukausittain vaihtuvat painopisteet olivat lajitaitojen osalta elokuussa kuljettaminen ja 1 vs. 1 -pelaaminen, syyskuussa haltuunotto ja ennakointi, lokakuussa syötöt liikkeestä liikkeeseen ja päätöksenteko pallollisena sekä marraskuussa rannelaukaus ja maalinteko.

Fysiikkapuolella keskityttiin nopeuteen, ketteryyteen ja keskivartalon hallintaan. Urheilijaksi kasvamiseen liittyen pohdimme syksyn aikana harjoitus- ja turnauskäytäntöjä, harjoittelun laadukkuutta ja joukkuekavereiden kannustamista. Ennen koronakaranteeneja oheisharjoittelu pyöri jälleen hyvässä yhteistyössä Espoon Tapioiden ja Espoon Telinetaitureiden kanssa, ja saimme salibandyn kyytipojiksi tärkeitä oppeja yleisurheilun ja telinevoimistelun perusteista. Lanseerasimme syksyllä myös omat kuukausittaiset taitotestit, joissa lajitaitojen lisäksi seurataan kehitystä yleistaidoissa ja motoriikassa.

Joulukuussa seura linjasi koronaohjeistuksia kunnioittaen, että harjoitukset pidetään toistaiseksi ulkona. Tapiolan ja Otaniemen urheilupuistot ovatkin tulleet tutuiksi, ja lajikirjo on katusählyn lisäksi ollut mm. käsipallon, koripallon, jalkapallon, ultimaten ja temppuradan sekamelskaa. Juoksimmepa eräänä lauantaiaamuna piip-testinkin, ja tulokset olivat poikien lämpimän ulkovaatetuksen huomioiden erittäin hienoja!

Katusählyssä oli todistetusti ainakin kerran kuivaa ja valoisaa. (Kuva: Jaakko Ansamaa)

Nyt on Tornadosissakin aika julistaa joulurauha. Valmennus kiittää loistavasti sujuneesta syyskaudesta toivottaa kaikille iloista joulua!