HEL
Miehet Edustus, F-liigan runkosarja

Oilers - Jymy  13 - 1

Tapiolan Urheiluhalli

Oilers ja Jymy kohtaavat sunnuntai-illan kamppailussa!

Oilersin kausi – 25 O, 13 V, 3 JAV, 4 JAH, 5 H, 49 P – sijalla #5
Jymyn kausi - 23 O, 4 V, 2 JAV, 3 JAH, 14 H, 19 P – sijalla #10

Liput: Tiketti
Lähetys: Ruutu

Oilers ja Jymy iskevät yhteen kauden toisessa kohtaamisessa.

Kolmen ottelun voittoputkessa oleva Oilers on aloittanut vuoden 2023 hyvin, sillä joukkue on onnistunut napsimaan pisteitä kuudesta viimeisestä ottelustaan. Oilers on suorittanut tämän kalenterivuoden aikana nousujohteisesti, sillä vuoden kolme ensimmäistä ottelua tuottivat yhteensä kuusi pistettä. Viimeiset kolme ottelua ovat kartuttaneet Oilersin kassaa yhdeksällä pisteellä.

Tällä hetkellä nousujohteisella Oilersilla on hyvät mahdollisuudet nostaa sarjasijoitustaan. Sarjaa johtava TPS on kahdeksan pisteen päässä, mutta ero toisena olevaan Classiciin on vain viisi sarjapistettä.

Uransa ensimmäistä kautta Oilersissa pelaava puolustaja Marko Juselius kommentoi Oilersin viimeaikaisia otteita. ”LASB-ottelu oli meiltä huono, mutta hyvän joukkueen merkki on se, että silti voitettiin. Viime viikonloppu oli vähän niin kun uusi startti meidän ryhmällemme. Pitää olla tyytyväinen, että molemmissa peleissä oltiin selkeästi valmiita pelaamaan alusta asti ja voitettiin molemmat pelit. Olemme tehneet ihan kivan määrän maaleja, viisikon puolustuspelaamisessa on vielä töitä tehtävänä.”

Juselius puntaroi ensimmäistä kauttaan Oilersissa; ”Joukkueena aloitettiin hyvin mutta maajoukkue tauon jälkeen tuli aika paha kyykkäys, nyt ollaan taas toivottavasti oikeilla raiteilla. Oma kausi on ollut rikkonainen, ja tavoitteena on saada mies kuntoon ennen kun pitkästä aikaa omallekin kohdalle näyttäisi kevään pelejä tulevan.”

Juselius ennakoi huomista ottelua; Jymy on taitava vastustaja, joka pelaa kanssa isoista pisteistä. Me tullaan varmaan olemaan paljon pallossa ja Jymy yrittää kääntää vastaan.”

Oilersin päävalmentaja Aleksi Lammi ennakoi huomista ottelua ja vastustajaa; ”Jymy perustaa pelinsä paljolti kääntöihin ja tilanteenvaihtoihin. Nurmolaiset pelaavat vauhdikasta salibandya, ja joukkueesta löytyy paljon maalintekovoimaa. Sunnuntaina on tulossa vauhdikas ja viihdyttävä peli, jossa hyökkäysalueen tasapaino korostuu."

Huominen vastustaja Jymy nousi F-liigaan kaudelle 2019–2020. Edelliset kaksi kautta päättyivät molemmat sijalle 11, ja Jymyn ottelut päättyivät runkosarjaan. Tällä hetkellä sijalla kymmenen oleva Jymy on jännittävässä tilanteessa, sillä joukkue voi edelleen nousta pudotuspeleihin viimeisen playoff-joukkueen LASB:in ollessa vain neljän pisteen päässä.

Jymyllä on myös uhkana pudota kahden viimeisen joukkoon, sillä perässä tulevat EräViikingit ovat viisi pistettä Jymyä jäljessä.

Nurmolaiset aloittivat kauden väkevästi, kun kauden ensimmäinen ottelu päättyi 10–2 voittoon OLS:ista. Kahta päivää myöhemmin Jymy järjesti todellisen yllätyksen, kun hallitseva mestari Classic kaatui lukemin 5-4 rangaistuslaukausten päätteeksi.

Väkevä alku kääntyi alamäeksi, kun Jymy hävisi seuraavat kuusi ottelua putkeen. Suunta kääntyi jälleen plusmerkkiseksi lokakuun puolessavälissä, kun Jymy voitti sekä EräViikingit, FBC Turun sekä Indiansin. Heimosta otetun vierasvoiton jälkeen edessä oli jälleen tappioputki, kun seuraavat kahdeksan ottelua päättyivät tappioihin. Tappioputki katkesi rangaistuslaukausvoittoon FBC Turusta, mutta Turun ottelun jälkeen edessä oli neljän ottelun nuhaputki.

Edellinen kohtaaminen

Tällä kaudella Oilers ja Jymy ovat kohdanneet kertaalleen. Lokakuun alussa pelattu ottelu alkoi tasaisesti, kun avauserässä nähtiin ainoastaan Heikki Iiskolan iskemä ottelun avausmaali. Vaaka kääntyi kuitenkin Oilersille toisessa erässä, kun Oilers iski peräti viidesti. Oilers ehti iskeä taululle kymmenen maalia ennen Jymyn ainokaista, joten ottelusta muodostui lopulta sangen yksipuolinen näytös.

Joukkueiden välinen historia

Oilers ja Jymy ovat kohdanneet liigahistorian aikana kymmenen kertaa. Otteluista yhdeksän on päättynyt Oilersin voittoon, ja Jymyn edellinen ja ainoa voitto Oilersista on kaudelta 2000-2001, jolloin Jymy pelasi viimeisen kauden liigatasolla ennen nousua takaisin kaudelle 2020-21.

Seuraa heitä:

Oilersin tehokkain pelaaja - #22 Heikki Iiskola – 25 O, 25 M, 29 S, 54 P
Oilersin tehokkain maalintekijä - #73 Justus Kainulainen – 24 O, 29 M
Jymyn tehokkain pelaaja - #82 Elmeri Haveri– 23 O, 24 M, 9 S, 33 P
Jymyn tehokkain maalintekijä - #11 Niko Einiö – 23 O, 24 M

Lähestyvät merkkipaalut:

Matias Veikkola – kuusi pistettä 200 tehopisteeseen

Oilers vs. Jymy huomenna kello 17.00 Tapiolan Urheiluhallilla. Liput otteluun myy Tiketti, ja matsin näyttää Ruutu.

Jymy
4 - 15 - 04 - 0