HEL
Miehet Edustus, F-liigan runkosarja

Oilers - Jymy  13 - 1

Tapiolan Urheiluhalli

Oilers nappasi täydet pisteet Jymyltä kauden suurinumeroisimmalla voitollaan!

Oilers vs. Jymy 13-1 (4-1, 5-0, 4-0)
Tilastot – Fliiga.com
Maalikooste – OilersTV

Oilersin ja Jymyn kohtaaminen päättyi Oilersin 13-1 murskavoittoon

Ottelu alkoi Oilersin kannalta todella maukkaasti, sillä Öljymiehet juhlivat illan avausmaalia heti avauserän ensimmäisellä minuutilla. Jymy-puolustaja Miika Pollarille antoi puolustusalueellaan harhasyötön suoraan Justus Kainulaiselle, joka ampui pallon tarkalla laukauksella etukulmasta Jymyn maaliin.

Paria minuuttia myöhemmin Oilersin ykkösvitja iski vastahyökkäyksestä, kun Aaro Astala antoi laidasta hienon syötön kohti Jymyn maalia juosseelle Heikki Iiskolalle. Täysin vapaana tilanteessa ollut Iiskola ampui etukulmasta Jymy-maalin kattoon tuplaten Oilersin johtoaseman.

Ajassa 4.53 Jymy onnistui kavennusmaalin teossa, kun Jari Hankkio antoi laidasta syötön vapaana keskustassa olleelle Matias Mäenpäälle. Mäenpään laukaus upposi Joonas Kaltiaisen längeistä sisään tuoden Jymyn maalin päähän.

Kolmea minuuttia myöhemmin Oilers onnistui palauttamaan kahden maalin johtoonsa. Maalialueelle noussut Matias Veikkola pudotti pallon Aaro Astalalle, jonka kaukolaukaus yllätti Jymy-vahti Valtteri Honkon. Erän seuraavaa ja viimeistä osumaa saatiin odottaa kolmetoista minuuttia, kunnes Markus Markkola iski Oilersin neljännen osuman Santeri Lindforsin syötöstä. Erän viimeinen tilastomerkintä nähtiin 50 sekuntia ennen erätaukoa, kun Heikki Iiskolalle tuomittin kahden minuutin rangaistus kampittamisesta.

Toinen erä alkoi avauserästä periytyneellä alivoimalla, jonka Oilers onnistui selvittämään. Toisen erän ensimmäisestä osumasta vastasi Oilers, kun Justus Kainulainen onnistui karvaamaan pallon. Kainulainen tarjoili maalin edustalla olleelle Aaro Astalalle, joka iski illan toisella osumallaan Oilersin 5-1 johtoon. Neljää minuuttia myöhemmin Oilersin kakkosketju iski numerot 6-1:een, kun Markus Markkola tälläsi illan toisensa jälleen Santeri Lindforsin syötöstä.

Erän puolivälin jälkeen Oilers iski ylivoimalla seitsemännen maalinsa Justus Kainulaisen toimesta, ja kolmea minuuttia myöhemmin Tuomas Iiskola ampui painavalla lämärillä Oilersin kahdeksannen maalin. Erän loppuminuuteilla Oilers pääsi jälleen ylivoimalle, joka tuotti tulosta vain 17 sekunnissa kun Tuomas Iiskola iski illan toisensa.

Kolmannessa erässä Oilers antoi vastuuta Arttu Haapalalle ja Tuomas Markkulalle. Nuoret herrat vastasivat huutoon, kun Haapala syötti Justus Kainulaisen illan kolmannen maalin. Heti seuraavassa vaihdossa Tuomas Iiskola syötti Tuomas Markkulalle, joka pääsi latomaan käytännössä tyhjään maaliin Oilersin 11-1 osuman. Tehopisteet olivat Haapalan ja Markkulan liigaurien ensimmäiset.

Ottelun viimeiset kymmenen minuuttia tuottivat kaksi maalia lisää, kun Markus Markkola iski hattutempun täyteen ylivoimalla. Illan viimeisen sinetin löi Jesperi Lindfors, joka löi kauden kolmannen maalinsa Tuomas Iiskolan syötöstä.

Liigauran avausmaalinsa iskenyt Tuomas Markkula summasi ottelua; ”Saatiin hyvä alku, ja päästiin iskemään pari nopeata maalia ja oltiin kolmen maalin johdossa. Ei päästetty Jymyä peliin mukaan ja pidettiin lopulta heidät yhdessä maalissa, niin voi olla tyytyväinen.”

Markkula kuvaili ensimmäisen maalin tuntemuksiaan; ”Sanoin Arttu Haapalalle, että iske sä yks piste niin mäkin isken ja sitten tehtiin molemmat. Tottakai hyvä fiilis, ja kiva tehdä kotiyleisön edessä eka liigamaali.”

Ottelu oli Markkulan uran kolmas, missä nuori hyökkääjä on päässyt kentälle saakka. Markkula kuvaili eroa junioripelien ja F-liigan välillä; ”Tempo on täällä kovempaa, ja tulee ratkaisuja mitä junnuissa ei tehdä. Liigapelaajilla on enemmän kokemusta, mikä näkyy siinä, että saattaa tulla milloin mitäkin ratkaisuja. Ihan kiva täällä on pelata kyllä!”

Markkula on ollut liigajoukkueen treeneissä mukana läpi kauden, ja näin Markkula kuvaili sopeutumistaan edustusjoukkueeseen; ”Vastaanotto on ollut hyvä, ja kivasti jätkät tsemppaavat koko ajan. Varusmiespalvelus vaikutti niin etten päässyt kaikkiin tapahtumiin, mutta hyvin jengi on ottanut vastaan ja hyvin olen viihtynyt.

Oilersin päävalmentaja Aleksi Lammi kommentoi nuorten pelaajien onnistumista; ”Hienoja hetkiä jätkille nuo ekat liigapisteet, ja lämmittävät koutsinkin mieltä. Hyvä että saadaan onnistumisia mahdollisimman monelta.”

Lammi kertoi näkemyksensä pelistä; ”Meni aika pitkälti meidän käsikirjoituksemme ja suunnitelmien mukaan. Haluttiin pitää tempoa yllä, ja tiedettiin että Jymyllä oli eilen myöhään peli. Onnistuttiin siinä ja kiva että saatiin onnistumisia laajalta rintamalta.”

Oilersin seuraava ottelu on sunnuntaina 12.2. pelattava vierasottelu Happeeta vastaan. Viime Jyväskylän kohtaamisen Happee vei lopulta rangaistuslaukauksilla voittaen ottelun lukemin 6-5.

Lammi ennakoi sunnuntain mittelöä; ”Vastustaja kovenee huomattavasti eilisestä, ja viime Jyväskylän reissusta on aika paljon hampaankolossa. Nyt on hyvä meininki jengissä ja vaalitaan sitä. Kokoajan tiedetään että hommia riittää ja parempaan pitää pystyä."

Happee vs. Oilers SU 12.2. klo 17.00 Jyväskylän Monitoimitalolla. Liput otteluun myy Tiketti, ja mittelön näyttää Ruutu+.

Jymy
4 - 15 - 04 - 0