HEL
Miehet Edustus, F-liigan runkosarja

LASB - Oilers   3 - 7

Energia Areena Lahti

Oilers haki täyden pistepotin Lahdesta!

LASB vs. Oilers 3-7 (2-4, 0-1, 1-2)
Tilastot – Fliiga.com
Maalikooste – OilersTV

Oilers haki pisteet Lahdesta selvällä 7-3 voitollaan.

Ottelun alussa kotijoukkue LASB pääsi ensimmäisenä vaaralliselle tekopaikalle, kun neljännellä peliminuutilla Roope Wikström sai riistettyä pallon Oilers-puolustukselta LASB:in alueella. Wikström karkasi läpiajoon ja vedolle asti, mutta Oilersin maalilla ollut Niko Nordström torjui Wikströmin yrityksen.

Kahta minuuttia myöhemmin LASB iski ottelun avausmaalin, kun Tatu Havula syötti Oilers-maalin edessä vapaana olleelle Janne Jaanukselle. Jaanus pääsi lapioimaan vapaasti illan ensimmäisen täysosuman. Erän puolivälin jälkeen LASB kävi lähellä johtonsa tuplaamista, kun Jere Sulander iski pallon Oilers-maaliin näyttävällä ilmaveivillä. Videotarkastuksen jälkeen maali kuitenkin hylättiin Sulanderin korkean mailan vuoksi.

Kolmea minuuttia myöhemmin Oilers nousi tasoihin, kun Tuomas Iiskolan kaukolaukaus ohitti LASB-vahti Pasi Järvisen. Osuma oli vanhemman Iiskolan uran neljässadas tehopiste liigatasolla. Minuuttia myöhemmin Oilers juhli Antti Suomelan maalia näyttävän syöttökuvion päätteeksi. Videotarkastus osoitti kuitenkin maalin siirtyneen pois paikoiltaan niin, että pallo ei käynyt maalialueella.

Seuraavassa vaihdossa Jesperi Lindfors onnistui katkaisemaan LASB:in orastavan hyökkäyksen. Lindfors antoi pallon Markus Markkolalle, joka ampui pitkältä kantilta pallon Järvisen längeistä sisään vieden Oilersin ensimmäistä kertaa johtoon. Ajassa 16.24 Oilersin hyväksi tuomittiin rangaistuslaukaus, jota vetämään lähti Justus Kainulainen. Kainulainen ampui tarkalla laukauksella pallon maaliin, saavuttaen samalla uransa kahdensadannen liigamaalin merkkipaalun.

Seuraavalla peliminuutilla LASB nousi jälleen maalin päähän, kun Jere Sulanderin matala laukaus upposi Oilers-maalin takanurkkaan. Erän viimeistä maalia juhli kuitenkin Oilers, kun Matias Juuranto iski Öljyn neljännen maalin matalalla ja tarkalla vedollaan LASB-maalin alempaan takanurkkaan.

Toisessa erässä nähtiin ottelun kolmas hylätty maali, kun Heikki Iiskolan ilmaveivillä iskemä osuma hylättiin korkean mailan vuoksi videotarkastuksessa. Viittä minuuttia myöhemmin nähtiin nuoremman Iiskolan laillinen osuma, kun Oilersin tehokkain pistemies iski maalin edestä suoraan Justus Kainulaisen syötöstä.

Erän loppusekunneilla Oilersille avautui loistava tekopaikka, kun Santeri Lindfors syötti takatolpalle juosseelle Ilari Talvitielle. Talvitien veto kilpistyi kuitenkin Järvisen torjuntaan, joten toinen erä paketoitiin Oilersin 5-2 johdossa.

Kolmannen erän alussa LASB onnistui kavennusmaalin iskemisessä, kun Roope Wikström pääsi lusikoimaan Oilers-maalin edestä LASB:in kolmannen maalin. Erän puolivälissä Oilers pääsi ensimmäistä kertaa illan aikana ylivoimalle. Erikoistilanne tuotti tulosta, kun Matias Veikkola iski Aaro Astalan syötöstä Oilersin kuudennen osuman.Loppuminuuteilla LASB lähti hakemaan joukkueiden edellisen Lahden ottelun kaltaista sensaationousua ilman maalivahtia. Riski löi kuitenkin kynsille puoli minuuttia ennen päätössummeria, kun Heikki Iiskola viimeisteli tyhjiin loppuluvut 3-7.

Oilersin maalilla torjunut Niko Nordström kommentoi ottelua; ”Tosi vaikea alku, minkä jälkeen pystyttiin nostamaan taso riittäväksi ja saatiin kolme pistettä mitä lähdettiin hakemaan. Parannettavaa jäi ottelun alun tasoomme, että saataisiin hyvä täysi 60 minuuttinen.”

Oilersin akilleen kantapäänä tällä kaudella on ollut johtoaseman varjeleminen päätöserissä. Nyt puolustus piti loppuun saakka. Nordqvist kommentoi aihetta; ”Treeneissä ja palavereissa sitä on toitotettu paljon ja pieni liikahdus parempaan suuntaan on mennyt parempaan suuntaan.”

Oilersin viikko huipentuu sunnuntain kotiotteluun Jymyä vastaan. Nordström kommentoi tulevaa mittelöä; ” Kyllä siellä saa olla työhaalarit niskassa et pisteet jää Espooseen eli aika vauhdikas matsi tulossa.”

Oilersin ja Jymyn välinen kamppailu pelataan sunnuntaina Tapiolan Urheiluhallilla. Kello 17.00 alkavaan otteluun liput myy Tiketti.

LASB

2 - 40 - 11 - 2