HUH
MIEHET EDUSTUSJOUKKUE, F-Liigan pudotuspelit

Oilers - TPS  7 - 4

Tapiolan Urheiluhalli

​Oilers päätti kautensa pronssiottelun voittoon!

Kauden viimeinen kamppailu päättyi Oilersin 7-4 voittoon TPS:stä!

Oilers vs. TPS 7-4 (2-1, 2-0, 3-3)

Tilastot – Fliiga.com
Maalikooste – Ruutu.fit

Ottelun avausosuma antoi odottaa itseään pelin seitsemännelle minuutille. Antti Suomela avasi laitaan Justus Kainulaiselle, joka pyöräytti kovan syötön maalin eteen. Maalin edustalle rynnännyt Markus Markkola ohjasi Kainulaisen syötön sisään, ja Oilers aloitti illan maalitehtailut. TPS tuli kuitenkin tasoihin kolmea minuuttia myöhemmin, kun Jere Niemelän laukaus kimposi päätylankusta suoraan Mikko Hautaniemen ulottuville. Hautaniemi ampui pienestä kulmasta sisään tuoden turkulaiset tasoihin.

Seuraavaa osumaa ei tarvinnut odottaa kahta minuuttia kauempaa, kun Justus Kainulainen ampui kaukaa tarkasti takakulmaan vieden Oilersin jälleen johtoasemaan. Molempien joukkueiden maalinteko hyytyi kuitenkin Kainulaisen osuman jälkeen, joten toiseen erään suunnattiin Oilersin 2-1 johdosta.

Toista erää ehti kulua vain reilut neljä minuuttia, kun Markus Markkola antoi lättysyötön maalin eteen. Paikalle rynninyt Rasmus Kainulainen onnistui neppaamaan pallon ilmasta sääntöjen mukaisesti sisään, ja Oilersin johto kasvoi kahteen. Minuuttia myöhemmin johtoasema kasvoi kolmeen, kun Tuure Ailio onnistui iskemään Oilersin neljännen maalin.

Muuten hyvään erään mahtui kuitenkin yksi takaisku, kun Markus Markkolalle tuomittiin kahden minuutin rangaistus kädellä pelaamisesta erän loppuhetkillä. Oilers kuitenkin kesti erän loppupuolen alivoiman, ja kolmanteen erään lähdettiin Oilersin 4-1 johtoasemasta.

Kolmannen erän kärkeen TPS pääsi pyörittämään toisesta erästä periytynyttä ylivoimaansa, eikä turkulaisten ylivoima pettänyt. Tasan minuutin kohdalla Toni Salmisen laukaus kimposi Joonas Kaltiaisen torjunnasta maaliviivalle, ja kärppänä maalin edessä ollut Mikko Hautaniemi toi TPS:n kahden maalin päähän. Kavennusmaali onnistui sytyttämään turkulaiset, ja erän puolivälissä maalin edustalle hiipinyt Lauri Stenfors toi TPS:n jo maalin päähän, ja heti seuraavassa vaihdossa Mikko Hautaniemi tasoitti ottelun illan kolmannella maalillaan.

Pelin tasoittuminen ei kuitenkaan saanut Oilersia raiteiltaan, vaan kolmea minuuttia myöhemmin Öljyn ykkösvitjan häikäisevän syöttöpelin päätteeksi Justus Kainulainen vei Oilersin jälleen johtoon. Heti seuraavassa vaihdossa Markus Markkola naulasi illan toisensa, ja Oilers johti jälleen kahdella maalilla. Ottelun ja Oilersin kauden viimeisimmän maalin iski Rasmus Kainulainen tyhjään TPS-rysään, ja summerin soidessa Oilers onnistui voittamaan SM-pronssia! Nyt voitettu pronssi oli seurahistorian neljäs, ja kokonaisuudessaan kolmastoista mitali Oilersin liigataipaleella.

Oilersin neljännen maalin viimeistellyt Tuure Ailio kuvaili pronssiottelua; ”TPS aloitti aika pirteästi, mutta me onnistuttiin tekemään maalit heidän pitkien painostusten jälkeen. Sitten päästiin aika hyvin pelin päälle tokassa erässä, mutta loppuun otettiin perinteinen hyökkäyspään jäähy. Kolmannen erän alku oli aika vaikea ja TPS tulikin tasoihin. Onneksi saatiin seuraava maali ja siitä eteenpäin se oli meidän näköistämme peliä.”

Ailio kuvaili ensimmäistä kauttaan Oilersin matkassa; ”Itellä jäi vähän piippuun. Aika keskinkertainen suoritus, vaikka pleijareissa olikin ihan hyviäkin hetkiä. Paljon parannettavaa jää, mutta mitä pidemmälle kausi meni niin pääsi paremmin jyvälle mitä tässä jengin kanssa haetaan tuolla kentällä.”

”Myös joukkueen kanssa jäi vähän piippuun, kun mestaruus oli meidän ainoa tavoite. Ei tämä pronssi mestaruus ole, mutta onneksi kasattiin itsemme tähän vikaan matsiin. Olisi jäänyt aika paljon huonompi fiilis, jos emme olisi pronssia voittaneet.”

Mitali ei ollut Ailiolle ensimmäinen liigatasolla, sillä kaudella 2016–2017 Ailio voitti SM-hopeaa EräViikinkien riveissä.

Ailio kommentoi liigauran ensimmäistä pronssimitaliaan; ”Oma rooli ei ollut hopeakaudella kovin iso. Tämä oli ensimmäinen liigamitali pelaavassa roolissa, ja se tuntuu hyvältä. Pystyi todistamaan, että pystyy olemaan tuolla kentällä, kun isoja pelejä pelataan. Sitten ensi vuona yritetään, että pystyisi muutakin kuin vain olemaan kentällä ja pystyisi tuottamaan enemmän hyökkäyspäässä.”

Ailio kuvasi Oilersin kauden päätöstä, ja alkavaa valmistautumista ensi kautta kohden: ”Hirveästi hommia on edessä. Huomenna maanantaina jengin kanssa puretaan tätä kautta ja katsotaan mitä yhdessä tehdään. Itse pitää varmaan keskittymään miten, että pystyisi tuottamaan hyökkäyspäässä enemmän, puolustuspelihän hoituu.”

TPS
2 - 12 - 03 - 3