Tervetuloa Aaro Astala!
Julkaistu: 28.04.2022 13.01

Tervetuloa Aaro Astala!

25-vuotias F-liigan hyökkäyspään eliittiin lukeutuva Aaro Astala liittyy Oilersiin!

Pakilan Visassa salibandyn aloittanut Aaro Astala siirtyi Westend Indiansiin, kun tie kasvattajaseurassa tuli päätökseensä. Ensimmäiset liigapelit Astala pelasi kaudella 2014–2015, ja vuosien saatossa sekä ottelumäärät, vastuu että tehopisteet kasvoivat merkittävästi.

Ensimmäiset kaudet Heimon riveissä sujuivat vielä varsin maltillisesti tehopisteiden valossa, mutta kaudesta 2016–17 eteenpäin vauhti on alkanut kiihtymään. Kaudella 2018–19 Astala pelasi uransa tähän mennessä tehokkaimman kauden iskien 21 maalia ja 31 syöttöpistettä 24 ottelussa, ja seuraavalla kaudella tehopisteitä tuli kasaan 50 kappaletta.

Indiansissa Astalan rooli oli merkittävä, ja ”Abe” kuului vuosikaudet Heimon tärkeimpiin vastuunkantajiin. Pitkä ja tehokas liigaura näkyykin historiankirjoissa, sillä Astala on Indiansin seurahistorian toiseksi tehokkain pelaaja.

Nyt edessä on muutoksen aika, sillä Astala siirtyy ensimmäistä kertaa urallaan toiseen liigajoukkueeseen. Näin Astala kommentoi siirtymistään;

”Kiva lähtee kattoo mitä täällä aidan toisella puolella on! Koen, että tämä on henkilökohtaisen kehittymisen kannalta iso steppi. Pääsee pois omalta mukavuusalueeltaan ja sitä kautta kehittämään itseään. Oilersista on aina huokunut kilpailullisuus ja halu menestyä. Odotan ensi vuodesta isoa, ja sitä varten painetaan kovaa hommia!”

Astala luonnehtii omaa osaamistaan kentällä; ”Pyrin ainakin olemaan tehokas pelaaja ja tuomaan tehoja hyökkäyspäähän ja jättämään aina kaiken kentälle mitä on. En missään vaiheessa luovuta ja vedän joka tilanteen loppuun asti. Kehityskohteet löytyy puolustamisesta, siinä voidaan olla vielä vähän ilkeämpiä ja pystyä estämään maaleja paremmin.”

Oilersin toiminnanjohtaja Jouni Vehkaoja kommentoi Astalan hankintaa; ”Astala olisi todella merkittävä vahvistus mille tahansa joukkueelle koko maailmassa, ja olen sekä kiitollinen että innostunut että hän liittyy Oilersiin. Astala on äärimmäisen kiinnostava niin pelaajana, persoonana kuin urheilijanakin. Pallollisessa pelissä hän on monipuolisen juonikas pelaaja, ja Astalan liittyminen Oilersiin tuo meidät askeleen lähemmäksi tavoitettamme."

”Astalalla on henkilökohtaisia tavoitteita ja kunnianhimoa kasvaa kansainvälisen tason huippupelaajaksi. Olemme todella tyytyväisiä, että Oilers valikoitui seuraksi, missä hän näkee voivansa kehittyä tavoitetasolleen. Näemme, että hänessä on vielä paljon potentiaalia. Meillä on näkemys ja odotukset siitä, että hän tulee seuraavien vuosien aikana lyömään läpi kansainväliselläkin tasolla.”

Oilersin päävalmentaja Heikki Luukkonen kommentoi Astalan liittymistä joukkueeseen; ”Aaro on jo noussut yhdeksi F-liigan johtavista pelaajista ja kansainvälisen läpimurron kynnykselle. Astala on oppinut kantamaan rohkeasti vastuuta otteluiden käännekohdissa ja usein tuloksen tekeminen on ollut vahvasti hänen harteillaan.

”Huikeilla suorituksillaan hän on aiheuttanut minullekin useampia harmaita hiuksia keskinäisissä kohtaamisissa. Aaro tulee Öljymiehiin äärettömän motivoituneena ja valmiina ottamaan seuraavan askeleen urallaan. Odotan alkavaa yhteistä matkaamme innolla ja näen, että siirron myötä niin Aarolla, kuin koko Öljyjengillä on mahdollisuus nousta yhdessä seuraavalle tasolle.”

”Olen aikanaan tutustunut juniori-ikäiseen Aaroon, joka oli huipputaitava taiteilijapelaaja. Hän paloi halusta tehdä maaleja ja antaa ratkaisevia syöttöjä, eikä ujostellut kokeilla näyttäviä harhautuksia. Kuluneet vuodet ovat kasvattaneet Aarosta entistä kokonaisvaltaisemman ja luotettavamman pelaajan, sekä tavoitteellisen huippu-urheilijan. Intohimo, luovuus ja maagiset taidot hyökkäämiseen ovat kuitenkin edelleen pelaajaprofiilin ytimessä.”

Esport Oilers toivottaa Aaron tervetulleeksi Öljymiehiin!